Yli kaksi viikkoa meni ennen kuin huoltoliikkeestä ehdittiin paikalle emolevyä asentelemaan. Emolevy on nyt siis vaihdettu ja kone toimii taas, tai ainakaan ei ilmoita jäätymisvaarasta enää. Tällä hetkellä pakkasta on -10 astetta ja koneen tuloilman pyynti on asetettu 20 asteeseen (18 astettakin kokeiltu). Nyt tuloilma seilaa 24-10 asteen välillä niin, että saavutettuaan 24 astetta lopettaa jälkilämmityksen (nestekierto) ja tuloilman lämpötila alkaa tippua, saavutettuaan 14 astetta lämmitys alkaa taas, mutta edelleen tuloilman lämpötila tippuu muutamalla asteella aina 10 asteeseen ja taas alkaa nousta aina takaisin tuonne noin 24 asteeseen. Toistaa tätä noin 10 min sykleissä. Kone käy 4 nopeudella ja ilma ei tunnu mitenkään erityisen viileältä missään vaiheessa. Jäteilman lämpötila on tällä hetkellä 7 astetta eli juurikin kiikun kaakun siinä raja-arvon yläpuolella.

Asentaja kyseli myös miksei meillä ole iv-koneen esilämmitys kytkettynä. Selvittelin tätä ilmastointiasentajaltamme ja -suunnittelijaltamme ja vastaus oli, että huonon hyötysuhteen vuoksi tuo jätetään yleensä pois, jos viilennystä ei tuoteta ilmastointikoneen kautta Ja  meillä viilennys tulee suoraan maalämpöpumpulta puhaltimien kautta.  Mutta todettiin myös, että tarvittaessa maalämpöpumpulla pyörivä allkoholi voidaan kierrättää myös esilämmityksen kautta eli jos ilmenee tarvetta voidaan tuota harkita.

Meillä on onneksi pätevä kvv-suunnittelija (ja -vastaava) eli jos tarvetta ilmenee, hän saa harkita mitä muutoksia on aiheellista tehdä.  Mutta nyt seuraamme kuinka laite käyttäytyy, jos pakkaset tästä kovenevat, eli toistuuko jäätymisvaara jälleen. 

Ja taas muistutan, että olen itse näissä lvi-asioissa ihan noviisi, eli kaikki yllä ei välttämättä ole kirjoitettu oikeilla termeillä tai olen saattanut jopa sekoittaa asioita, eli verenpainettaan ei kannata heti nostaa, mutta kommentteja ja kokemuksia kuulisin mielellään :).